Gdzie stosuje się oleje przekładniowe?

Jednym z ważniejszych elementów każdego pojazdu jest skrzynia biegów. Dzięki niej możliwe jest prawidłowe przełożenie układu napędowego, co przekłada się na obroty silnika. Jak się okazuje, odpowiednie dobranie oleju przekładniowego wpływa na działanie skrzyni biegów, a co za tym idzie, silnika. Zobacz, jak dobrać odpowiedni olej przekładniowy i gdzie jest on stosowany.

Gdzie stosowane są oleje przekładniowe?

Oleje przekładniowe stosowane są zarówno w skrzyniach automatycznych, jak i manualnych. Oba te oleje różnią się od siebie, ponieważ istnieją oleje do automatycznych skrzyń biegów oraz oleje hydrauliczno-przekładniowe. Mechanicy, wymieniając olej przekładniowy w danym aucie, muszą dokładnie sprawdzić, jaki typ będzie potrzebny. Trzeba pamiętać, że w obu przypadkach skrzynia biegów tworzy ogromne tarcie, części skrzyni biegów generują również temperaturę, a na działanie układu wpływa dynamika pracy. Konieczny jest więc taki olej, który zmniejszy tarcie, chroniąc wszystkie części układu. Olej przekładniowy stosowany jest w mechanizmach różnicowych oraz układach hydraulicznych.

Kiedy zmienić olej przekładniowy oraz jakie powinien mieć parametry?

Olej przekładniowy wymieniamy po przejechaniu około 60 lub 80 tysięcy kilometrów, jednak większa dynamika jazdy może sprawić, że olej musi być wymieniony wcześniej.

W przekładniach automatycznych olej wymieniany jest rzadziej, po przejechaniu aż 100 tysięcy kilometrów. Warto jednak sprawdzać jego ilość w trakcie rocznego przeglądu auta.

Najczęściej wybieranymi olejami są przekładniowo-hydrauliczne oraz standardowe. Różnią się one między sobą lepkością oraz odpornością na temperaturę. Rozróżniamy je po oznaczeniu APU GL-X, gdzie X będzie oznaczało cyfry od 1 do 6. Jeden oznacza olej o niskiej lepkości, z kolei 6 o wysokiej lepkości, stosowany np. w pojazdach rolniczych.

Do prawidłowego działania samochodu konieczny jest również smar silikonowy, który jest syntetycznym polimerem o wysokiej elastyczności. To dobrze penetrujący materiał, podstawowy składnik smarów samochodowych. Ogranicza tarcie i co ważne, nie traci swojej lepkości.